Manuál rádce
12. 9. 2011
1. RÁDCE SI VEDE SVŮJ ZÁPISNÍK, VE KTERÉM MÁ:
- informace o členech
▪ adresa
▪ telefon na členy družiny a jejich rodiče
▪ e-mailová adresa, ICQ, Facebook
▪ číslo pojišťovny
▪ rodné číslo
▪ zdravotní omezení
▪ léky, které dítě užívá
▪ fobie, psychické problémy;
▪ informace o rodině; profese rodičů
▪ zájmy dítěte; co má dítě rádo, co mu naopak nevyhovuje
▪ popř. sex. orientace, náboženství, ... ☼
- časem si poznamenává kontaktní údaje na rodiče i na skauty v družince ☼
- údaje o členech družinky (povaha, co na něj platí, co mu jde - údaje které časem vypozoruješ a které se hodí při vytváření dalšího programu) ☼
- programy (hry, schůzky, ...) ☼
- plány ☼
- docházka (Docházku je dobré si zapisovat z několika důvodů - 1. Dítěti se něco přihodí v době, kdy mělo být na schůzce; 2. Dítě se delší dobu nedostavuje na schůzky --> Můžeme si s ním promluvit, co se děje.) ☼
- zápisky z oddílových rad ☼
- stezka - jak jsou na tom jednotliví členové družiny ☼
- popř. obálka (návratky, ústřižky, ...); kilometrovník ☼
2. RÁDCE SE NA ZAČÁTKU ŠKOLNÍHO ROKU ZÚČASTNÍ SPOLEČNÉ PORADY, KDE:
- projednáme nábor (koho chceme nabrat, kdy, kde, kdo, jak, propagační materiál, …) ☼
- schůzky (kdy, kde, kdo, koho, cíle + prostředky) ☼
- se určí kdo bude jakou družinku vést ☼
- aktuální stav (co děti už znají, co už ovládají) ☼
- plán vedení družiny na celý školní rok (čeho chceme dosáhnout, jak; cíle + prostředky) ☼
- se domluví co by mělo být cílem rádců ☼
- předběžné akce, výlety ☼
3. RÁDCE NA PRVNÍ SCHŮZCE V NOVÉM ŠK. ROCE:
- pozvat nové i stávající členy dovnitř ☼
- měli bychom se jim představit, seznámit se a navodit tykání ☼
- se seznámí s družinkou ☼
- představíme jim klubovnu (také záchod –> mohli by se stydět zeptat); dáme jim dostatečný čas, aby si klubovnu prohlédli ☼
- seznámení členů mezi sebou ☼
- zahrají si pár her (pokud se členové družinky neznají tak převážně seznamovací) ☼
- hrát jednoduché hry, aby schůzka měla spád; nemělo by být vítězů a poražených; logické hry ☼
- dát jim informace, kdy je další schůzka, co si mají vzít s sebou ☼
- zvyklosti – pozdrav levou rukou,...; naučit je pokřik; vysvětlit jim, co je na kroji; naučit je některé skautské-táborové písničky; …) ☼
- pokud jsou členové družinky nováčci, tak je pomocí hry seznámí se skautingem - co to je atp. (nemusí být hned na první schůzce, ale co nejdříve ) ☼
- připravit program, který navazuje › děti budou zvědavé, přijdou na další schůzku ☼
- měli bychom děti pochválit, povzbudit ☼
- neměli bychom křičet ☼
- společně se dohodneme na pravidlech chování (nejlépe formou hry pokud to jde) ☼
- chovat se kamarádsky ☼
- DĚTI MUSÍ DOSTAT DOSTATEK ČASU, ABY SE SEZNÁMILY S PROSTŘEDÍM! ☼
- NEZAHLTIT DĚTI INFORMACEMI! ☼
- POŽADOVANÝ ZÁMĚR JE, ABY PŘIŠLY NA DALŠÍ SCHŮZKU! ☼
4. RÁDCE A PŘÍPRAVA PRAVIDELNÝCH DRUŽINOVÝCH SCHŮZEK:
- už na začátku školního roku je dobré promyslet si cíle (popř. i prostředky); zhodnotit aktuální stav (co už děti znají, co už ovládají) › podle toho uzpůsobit plán vedení družiny na celý školní rok ☼
- schůzka by měla mít jasnou délku trvání ☼
- schůzka by měla být připravena nejméně týden dopředu (kdyby byla potřeba nějakých pomůcek navíc např. budeme batikovat tak je potřeba přinést si bílá trička) ☼
- při přípravě schůzky je dobré se držet následujícího schématu:
1. zahájení (pokřik, ... - jasně daný rituál);
2. důležité informace, administrativa › děti ještě hodně vnímají (u mladších dětí je nutné zkontrolovat, kam si daly papírky s informacemi)
3. dynamická hra (děti dostanou příležitost se vyběhat, vypustit emoce, ...)
4. hlavní program (uzpůsobit tomu, co je chceme naučit) – aktivity ke stezce, rukodělky; zopakovat, co jsme dělali minulou schůzku
5. hry (mohou navazovat na hlavní program) + nějaké opakování
6. hry (oblíbené, zábavné hry)
7. reflexe (co si děti zapamatovaly)
8. ukončení (pokřik, večerka, podání ruky s vedoucím, ... – nějaký jasně daný rituál)
- většina z nás by měla mít někde napsané rozvržení schůzky (pokřik na začátek a nakonec, poslední krátká hra..) ať už z různých kurzů a táboru i ze schůzek starších skautů, je to fajn pomůcka k přípravě schůzek ☼
- je dobré mít v záloze nějaké hry, kdyby nám zbyl čas (nějaké hry, které jsme ještě nehráli) ☼
- je dobré mít připraveno více her nebo alespoň znát nějaké krátké, rychlé hry, dovnitř i na ven, budou se nejednou hodit ☼
- malým dětem stačí naprosto jednoduchá hra, když se jim bude vysvětlovat složitější tak stejně nebudou poslouchat nebo nebudou chápat (stačí jim jednoduchá hra na babu obměněná různými příběhy - mrazík; balónky, špendlík a pumpička; atp.) ☼
5. RÁDCE A MOTIVACE ČLENŮ "JEHO" DRUŽINY K AKTIVNÍ ÚČASTI:
- privilegium ☼
- říci dítěti smysl činnosti (k čemo to povede, když něco splní) ☼
- pozitivní zpětná vazba (všimnu si, že něco udělalo dítě správně a pojmenuju to) ☼
- poděkování (např. někdo z vlastní iniciativy uklidil v klubovně, nasekal dřevo...) ☼
- zdokonalování se, seberozvoj, sebepoznání ☼
- seberealizace (využívám své dovednosti) ☼
- schůzka by měla děti bavit a měly by se tam cítit dobře, což je jeden z mnoha klíčů k úspěchu ☼
- motiv sounáležitosti (stát se součástí party) ☼
- vztahy, opačné pohlaví ☼
- napodobování, vzory ☼
- legenda, symbolický rámec ☼
- výzvy (na konci stezky, vlastní) ☼
6. RÁDCE A PŘÍPRAVA VÝPRAVY / VÝLETU:
- výlet by se měl připravovat nejméně měsíc dopředu a alespoň základní info by se rodičům mělo podat 14 dní před akcí dodatečné informace alespoň 5 dní před akcí (s tím že se dětem/skautům řekne ať doma vyřídí kdy informace dostanou) ☼
- porada s vůdcem oddílu, střediska ☼
- ubytování, program (stručný harmonogram akce), finance ☼
- informace dětem, rodičům › osobní kontakt, e-mail, mobilní telefon; o čem informovat, o čem ne; kdy, kde, kam, co s sebou, finance, …☼
- děti informace většinou předají i když je mají říct jenom ústně, ale vyšší pravděpodobnost toho že informace se k rodičům dostanou jsou maily nebo alespoň papírky které děti dostanou na schůzce. ☼
- informace k výletu se podávají nejlépe na papírku nebo mailem ☼
- dobré jsou také tzv. návratky - Dítě jede, nebo nejede? + nějaká záloha › předběžně tak známe přibližný počet účastníků ☼
- rádce by měl vědět co na papírek/do mailu za informace napsat ☼
- po skončení akce – zpětná vazba; archivace výpravy/výletu › kronika, webové stránky ☼
7. RÁDCE A WEBOVÉ STRÁNKY:
- pravidelná aktualizace (výlety, novinky, informace, plány, ...) ☼
- když máme k internetu a k našim webovým stránkám přístup téměř všichni, by měl rádce zajistit, aby se alespoň základní informace na internet dostaly ☼
- dodat informace na internet je velice jednoduché a může hodně ulehčit práci ☼
- rádce by měl zajistit, aby rodiče o webových stránkách věděli ☼
- kontakty na rádce (popř. na členy družiny – se souhlasem) ☼
- fotogalerie z akcí, členů družiny (se souhlasem) ☼
- dosažené úspěchy družiny, činnost družiny, kilometrovník, … ☼
8. RÁDCE A STŘEDISKOVÁ RADA:
- rádci se pravidelně účastní malé střediskové rady = oddílové rady s ostatními rádci a vedoucími oddílů, která se koná většinou před střediskovou radou ☼
- rádci chodí na SR, pokud jsou pozváni, když je potřeba něco řešit ☼
- pravidelná docházka ☼
- zápisky + předávání důležitých informací družině ☼
- pokud rádce na střediskovou radu nedorazil, tak by si měl aspoň přečíst zápis z rady, nebo zjistit základní údaje, které by se ho mohly týkat ☼
- zpětná vazba, zhodnocení činnosti družiny; čeho jsme s družinou dosáhli (aktuální stav), čeho chceme ještě dosáhnout (další cíle + prostředky) ☼
- plánované družinové výlety, akce, … ☼
9. RÁDCE A "JEHO" DRUŽINA:
- přátelé; spolupráce; tykání ☼
- rádce by se měl snažit být jak kamarádem, tak mít nějakou autoritu ☼
- pocit sounáležitosti ☼
- rádce – opora, pomoc, vzor, motivace ☼
- pravidla by měla být pro všechny stejná (ne že rádce něco řekne a poté sám pravidlo poruší) ☼
- společné cíle, společné plánování, společná zpětná vazba, možnost řešení družinových problémů › diskuze? ☼
- rádce by měl umět se svou družinou jednat jako s celkem i s jednotlivci ☼
10. RÁDCE A JEHO VLASTNOSTI A SCHOPNOSTI, SEBEVZDĚLÁVÁNÍ:
- vůdčí typ ☼
- všímavý - obzvláště začínající rádce se snaží všímat co nejvíce věcí i detailů (chování, reakcí atp.) během schůzek i během výprav ☼
- zodpovědnost, spolehlivost, dochvilnost ☼
- rádce by si měl ze všeho brát ponaučení ☼
- časové možnosti, motivace ☼
- nejlepším startem (a velikým pomocníkem) do rádcovství je určitě nějaký rádcovský kurz nebo tábor ☼
Vytvořily: Jessie a Marťa (srpen 2011), několikrát upraveno
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář